WCAG

1865

2bccbdb865714ec912c977872796877e6392353a.jpeg

W Łebie powstała pierwsza na ziemiach polskich stacja ratownicza. Wyposażona była w wiosłową łódź o długości 9,5 metra, przeznaczoną do akcji na morzu przy silnym wietrze i dużym rozkołysie. Obsługiwała ją ośmioosobowa załoga. Był to początek zorganizowanego ratownictwa morskiego, jeszcze pod nadzorem pruskiego towarzystwa ratowniczego.

1867

adbfc3221880c7ac631b008cd6896d805ceae2d0.jpeg

W Ustce powstała słynna „Czerwona Szopa” – drewniany budynek, który z czasem zastąpiono murowanym. Służyła jako baza sprzętowa i miejsce zbiórek dla ratowników. Powstanie tej stacji było częścią szerszej sieci tworzonej przez DGzRS – Niemieckie Towarzystwo Ratownictwa Rozbitków. Stacje te powstawały dzięki wsparciu lokalnych społeczności.

1911

Na wybrzeżu działało już dziesięć stacji ratowniczych. Zlokalizowane były m.in. w Łebie, Ustce, Rowach, Jastarni i Helu. Obsługiwały je wyszkolone załogi ochotników, gotowe nieść pomoc rozbitkom w każdych warunkach. Ich wyposażenie obejmowało łodzie, liny strzałowe i specjalne pasy ratownicze.

1945

Po zakończeniu II wojny światowej Polska odzyskała dostęp do morza, ale ratownictwo morskie trzeba było odbudować od zera. Zajęto się głównie holowaniem wraków, oczyszczaniem torów wodnych i przywracaniem funkcjonalności portów. Działania te koordynował Główny Urząd Morski.

1949

Pojawiły się pierwsze wyspecjalizowane jednostki pływające. Były to dwa statki ratownicze typu Norrland (zbudowane w Szwecji) oraz trzy łodzie typu Galta. Był to moment przełomowy – Polska rozpoczęła budowę własnego systemu ratownictwa morskiego z prawdziwego zdarzenia.

1951

Powołano Polskie Ratownictwo Okrętowe (PRO), które rozpoczęło organizację stacji ratowniczych na wybrzeżu. Do 1953 roku uruchomiono 12 nowoczesnych placówek. Wyposażono je w łodzie motorowe, liny rakietowe i urządzenia łączności, a załogi przeszły regularne szkolenia.

1953

Zarządzanie stacjami brzegowymi zostało przekazane Urzędom Morskim. Był to okres konsolidacji działań ratowniczych i standaryzacji wyposażenia. Mimo braków technicznych i trudnych warunków, utrzymywano stałą gotowość do akcji ratunkowych.

thumb_2123_default_large.jpeg

 

1983

PRO przejęło odpowiedzialność nie tylko za ratownictwo morskie, ale również za zwalczanie zanieczyszczeń olejowych na morzu. Rozszerzenie kompetencji wymusiło zakup nowego sprzętu i intensyfikację szkoleń. Wprowadzono procedury zgodne z międzynarodowymi standardami.

2002

Na mocy ustawy o bezpieczeństwie morskim z 9 listopada 2000 roku utworzono Morską Służbę Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). Rozpoczęła działalność 1 stycznia 2002 jako niezależna jednostka budżetowa. Przejęła wszystkie zadania ratownicze od PRO i rozpoczęła profesjonalizację systemu SAR w Polsce.

2023

W czerwcu na jednostce SAR-3000 stacjonującej w Helu zatrudniono pierwszą kobietę-oficera – Paulinę Wawrzyniak. Dołączyła do załogi statku ratowniczego jako pełnoprawny członek zespołu. Był to symboliczny i ważny moment w historii służby, otwierający ją na większą różnorodność i nowoczesność.

Dbamy o bezpieczeństwo na wodach Bałtyku

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.